Emotivna podrška - psiholozi.rs

Go to content

Main menu:

Emotivna podrška

Teme



    Kada se ljudi nađu u emotivnoj krizi potrebnije im je nego ikada da imaju s kim da razgovaraju o tome šta im se dogodilo. Bitno je da ta osoba hoće da ih razume i stalo joj je do toga kako se osećaju.
    Potrebno im je da nekome ispričaju:
kako im je, šta sada rade, šta planiraju, šta je to što im još treba...

    Medjutim u tim trenucima se često osećaju usamljeno jer nemaju nekog takvog uz sebe.

   Svakodnevno smo svedoci situacija u kojima neko izgubi dragu osobu ili deo sebe (zdravlje, snagu, moć, nadu...). Neki ljudi svakodnevno gledaju kako neko koga vole pati i muči se jer je bolestan, nemoćan, povredjen. Ponekad se u okolini dogodilo nesto tragično, neočekivano. U današnje vereme često osobi upravo izmakne posao, sigurnost, položaj, država, sistem vrednosti uz koji je odrasla. Logično onda deluje da se oseća tužno, uplašeno, besno...
  Ovo i jesu situacije u kojima neretko čovekove snage, veštine, umeća ili strategije, koje inače koristi, nisu dovoljne za prevazilaženje krize.
Zato u ovim trenucima veliki broj ljudi poveruje da više nema nade, da je svet jedno beznadežno ili okrutno, nepošteno mesto, da je njegov život promašen... Šta ako uz to pomisle i da nikome nije stalo do njih?


Kako ljudi iz okoline najčešće reaguju u tim situacijama
i šta je od toga korisno, a šta ne?


Često smo svedoci situacija da su uz osobu kojoj je teško, ljudi koji je vole, kojima je stalo i žele da pomognu, ali ne znaju kako.

   - Oni veruju da je možda bolje i da ne pitataju šta se dogodilo. Iz najbolje namere, često čujemo da je bolje da nekoga ne podsećamo na teške trenutke, da treba da pustimo da osoba sve to zaboravi i da će sve samo od sebe proći... Potrude se onda da naprave neku veselu atmosferu, pričaju viceve, šale se ili prepričavaju vesele anegdote.
   *Medjutim, zamislite kako se oseća neko kome se desilo nesto za njega strašno, neko ko je očajan, tužan, ko veruje da je njegov život tragedija, ko pati, a od drugih sluša šale? Logicno je da mu je u tom trenutku jos teže, da se oseća jos usamljenija u svom bolu, pomislivši da je svima, sem njemu, dobro!

   - U nekom drugom slučaju, od prijatelja i bliskih ljudi, osoba u krizi dobija razgovor pun tešenja, uveravanja da to nije ništa, da ce proći. Prijatelji tada iznose sopstvena iskustva, pa je čak i grde osobu što se tako oseća, naivno verujuci da će je na ovaj način naterati da se trgne, ostavi sve to iza sebe i krene dalje...U ovakvom pristupu je teško poreći postojanje dobrih namere.
   *Ipak, iako na prvi pogled može pradoksalno da zvuči, osobi u krizi ovakav razgovor teško da može da pomogne. I u ovom slučaju je velika verovatnoća da čovek doživi da je neshvacen, pa i da odustane od traženja dalje pomoći.

   - Takodje, "iskusnom" prijatelju može da se učini da je to što se njegovom prijatelju upravo desilo, on davno prošao. Zato sebi daje za pravo da ga savetuje i podučava o tome šta treba da urati. Olako tvrdi da je uspeh zagarantovan ukoliko se postupi po njegovim instrukcijama.
   *Iskustvo svakog čoveka je jedinstveno. Važno je kako neko doživljava to što mu se dešava.  Moguće je da nekome odredjena sitacija veoma teško pada, a da nekom drugom isto to i nije tako značajno, te ga ni ne pogadja. Takodje su strategije nošenja i rešavanja problema svake pojedinačne osobe jedinstvene, te je nemoguće primenjivati tudje recepte. Nisu ni svačiji ciljevi isti.

   - Pamtite ljude koji imaju običaj da na neku tudju žalbu iznesu jos pet svojih još težih iskustava? Kad im se osoba u krizi poveri, oni je prosto zatrpaju sopstvenim problemima, detaljno opisujući kao je njima u stvari jos gore.
   *Mislim da ne treba da objasnjavamo da ni ovakav pristup ni malo nece pomoći.


Kakav pristup imaju pomagači?


        Čoveku kome je teško treba neko ko će da čuje i razume baš njega, da mu pruži emotivnu podršku.
Na taj način podržati nekoga znači sašlušati ga kad je u krizi, uz nekritikovanje, prihvatanje i poštovanje.

         Najviše će pomoći neko ko sasluša i posvećuje se čoveku sa kojim je u kontaktu i dopustiti mu da svojim tempom i svojim rečima ispriča to što mu se dogodilo. Korisno je kad ga povremeno podstiče nenametljivim pitanjima. Ovo će mu pomoći da nastavi u trenucima kad zapne i ne zna šta sledeće da kaže. Medjutim, pitanja ne treba da zadiru u teme i oblasti o kojima čovek u tom trenutku nije spreman da priča. Onaj ko sluša sve vreme svojim stavom, govorom tela, mimikom, kao i rečenicama treba da pokazuje da mu je do tog nekoga stalo, da je tu za njega, da hoće da ga čuje i da za to ima vemena.

Kako vam se ovo čini?
Da li se osećate sposobnim da na ovaj način pristupite bliskim ljudima iz okoline kojima je potrebna podrška da bi prevazišli krizu?


Bilo bi dobro da se što više ljudi uključi u ovu problematiku. Živeli bismo mnogo kvalitetnije ukoliko bismo medjusobno razgovarali na ovaj način.

Koliko često razmišljate kako je nekom drugom?
Koliko često se stavljate u nečiji tudj položaj da biste bolje razumeli zašto se tako oseća i na taj način reaguje?


Zastanite i slušajte ljude oko sebe. Razumite šta vam i zašto govore. Ovako se razvijanja osećaja za drugoga.

U isto vreme, treba naglasiti da je potpuno u redu ukoliko procenite da niste u stanju tako nešto sada da radite.  Veoma odgovorno od vas je ukoliko odlučite nešto treba da prepustite stručnjacima.

Naravno da treba znati koje su nam granice i kad je vreme da se zaustavimo.

Ipak, ne treba se obeshrabriti ukoliko ne znate odmah baš sve principe, a hteli biste da pomognete. I neprofesionalci mogu da se oprobaju u aktivnom razgovoru i aktivnom slusanju ljudi iz svoje okoline. Medjutim, neki vid obuke za to je ipak neophodan.

Jeste li razmisljali o edukaciji iz ove oblasti?



Aktivno slušanje


        Osnovni metod pružanja emotivne podrške osobama u krizi
saznajte više...


Katarina Stojanović Kostić
diplomirani psiholog
katarina_sto
@yahoo.com

 
 
Creative Commons licenca
sajt Psiholozi.rs , ciji je autor Katarina Stojanovic Kostic, licenciran je pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Unported .
Back to content | Back to main menu